Profesionální fotbal pomáhal a na boj proti koronaviru přispěl téměř devíti miliony korun!
Profesionální fotbal pomáhal a na boj proti koronaviru přispěl téměř devíti miliony korun!
Profesionální fotbal v Česku plní roli lídra na poli sportovní oblasti i v rámci celospolečenské odpovědnosti, což je právě v kritické současné době velmi dobře patrné. Ligová fotbalová asociace a její 32 profesionálních členských klubů vygenerovaly během několikatýdenní pandemie na boj proti koronaviru odhadem téměř devět milionů korun. K tomu je třeba zohlednit i nezanedbatelný vliv na fanoušky fotbalu v koordinované erudici veřejnosti při zavádění opatření jako povinné nošení roušek apod.
Aktivity LFA
Ligová fotbalová asociace sama realizovala několik podpůrných kampaní na podporu boje proti koronaviru a sounáležitosti mezi občany v české společnosti. Příkladem může být série video výzev od ligových hráčů na sociálních sítích, kde už v polovině března jako jeden z prvních účtů v Česku právě oficiální stránka FORTUNA:LIGY ve spolupráci s kluby obou nejvyšších soutěží vyzývala fanoušky k nošení roušek.
Na začátku dubna vnikla myšlenka k uspořádání charitativního turnaje mezi ligovými fotbalisty v hraní hry FIFA20, do kterého se zapojilo po jednom hráči z dvanácti klubů nejvyšší české fotbalové soutěže. Turnaj s názvem Datart e:LIGA Challenge přinesl kromě zábavy fotbalovým fanouškům v nelehké době také finanční příspěvek ve výši 100 tisíc korun z Nadačního fondu Ligové fotbalové asociace Zelený život. Dar je určený dětské organizaci, kterou určí vítěz turnaje Matouš Trmal společně se svým mateřským klubem 1.FC Slovácko.
Aktivity členských klubů
Do pomoci všem složkám záchranného systému a dalším bojovníkům v první linii se masivně zapojily také členské kluby LFA. Každý klub uchopil pomoc potřebným jinak v rámci svých možností. Někde se věnovali podpoře ve formě hmotných darů, jinde se zase zaměřili na finanční pomoc. Kluby se přitom často snažily navázat podporu na atraktivní obsah, aby zaujaly a současně zapojily do projektů i vlastní fanoušky.
Kluby v rámci svých projektů během nucené pauzy věnovaly na potřebná místa dary v celkové výši dosahující téměř devět milionů korun a částka ještě může i nadále stoupat. Kromě přímých finančních částek se objevovaly i hmotné dary. Úhrnem přišlo od profesionálního fotbalového hnutí na zdravotnická zařízení přes pět tisíc roušek, téměř 1500 ochranných štítů a další zdravotnický materiál. Současně bylo zdravotníkům věnováno několik tisíc balených vod a jiných nápojů. Jednotlivé kluby se samozřejmě snažily své příspěvky zahrnout do atraktivních a kreativních projektů, které si zasluhují pozornost.
Typickým a hojně užívaným příkladem se stala organizace fiktivního utkání, na nějž klub prodával vstupenky a jeho výtěžek z prodeje směřoval na charitativní účely. Kluby potom kolem těchto zápasů nabízely fanouškům velmi kreativní obsah. Teplice sehrály smyšlený zápas proti Dortmundu a podobnou akci zorganizovala také Sigma Olomouc s duelem proti Realu Madrid. Pro dobrou věc se také dokázali spojit jinak na hřišti nesmiřitelní rivalové. Během nucené přestávky z důvodu pandemie se takto uskutečnily lokální derby mezi Jabloncem a Libercem nebo mezi Zlínem a Slováckem. Svůj zápas v online prostoru sehrály také pražské velkokluby Sparta se Slavií. Bohemka si zase k fiktivnímu duelu pozvala spřátelený herecký soubor Dejvického divadla a brněnská Zbrojovka se zase takto pokusila uměle překonat historický rekord v návštěvnosti samostatné české ligy z utkání proti Slavii.
Jednoduchou ale účelnou formou podpory se staly také finanční sbírky mezi hráči a zaměstnanci klubů, jako třeba na Slovácku, v Liberci nebo Hradci Králové. Hráči a zaměstnanci některých profesionálních klubů zase přiložili ruku k dílu a v době nouze sami vyráběli nebo nakupovali a dodávali na potřebná místa roušky a jiný zdravotnický materiál (např. Sparta, Baník, Brno, Olomouc, Slavia, Zlín nebo Plzeň) nebo dodávali materiál z vlastních zásob pro jejich šití (Dukla či Opava). Jiné kluby zase ctily svou společenskou odpovědnost formou zásobení organizací ohrožených koronavirem nápoji nebo jinými hmotnými dary z vlastních zásob (Baník, Plzeň, Teplice, Olomouc, Žizkov a Líšeň). Další kluby zase nabídly pomocnou ruku při pomoci s rozvozem obědů (Plzeň a Č. Budějovice).
Profesionální klub v Hradci Králové podobně jako na Slovácku zase nabídl prostory na svém stadionu hasičskému sboru, který je využíval pro dezinfekci svých vozů a techniky. Slezský FC Opava zase přišel jako první s myšlenkou věnovat první odehrané ligové utkání s přítomností diváků na stadionu právě členům integrovaného záchranného systému.
Vybrané projekty členských klubů
1.FC Slovácko
Hráči a realizační tým 1.FC Slovácko podpořili dobrovolníky bojující proti koronaviru. Vybraná částka 40 000 Kč putuje na výrobu 150 kusů ochranných štítů a na nákup materiálu pro kompletaci roušek. Společně se Zlínem pak Slovácko uspořádalo virtuální derby na podporu zdravotníků. Klub ze Slovácka navíc nabídl dobrovolníkům, kteří šili roušky, k dispozici zázemí stadionu, kde byl uskladněný materiál na výrobu roušek a dobrovolníci měli k dispozici rovněž klubovou prádelnu. Celkem tato skupina vyrobila a zadarmo rozdala více jak 30.000 roušek. - více.
1.FK Příbram
Příbramský klub vyzval své příznivce na svých sociálních sítích k nošení roušek - více
AC Sparta Praha
Sparta během nouzového stavu spustila na svém webu platformu pod názvem #spartadoma, kde fanoušky průběžně informovala nejen o dění v klubu, ale názorně své příznivce inspirovala k aktivnímu pohybu nebo domácí zábavě. Nedílnou součástí klubových aktivit je i různá forma pomoci české společnosti v této těžké době. Klub se například rozhodl rozvozit vlastní sparťanské roušky klubovým legendám - více. Současně se svým odvěkým rivalem - Slavií - uspořádala Sparta společné virtuální online derby - více.
Bohemians Praha 1905
Klokani se svou podporou zaměřili na oblast kultury, když podpořili spřátelené Dejvické divadlo formou virtuálního zápasu, který je naplánován na sobotu 26. dubna a výtěžek ze vstupného se následně rozdělí a pomůže v této době podpořit mj. právě Dejvické divadlo a skrze nový nadační fond Bohemians poputuje finanční podpora také Nemocnici Na Františku - více
FC Baník Ostrava
Nejpopulárnější sportovní organizace v širokém regionu severní Moravy a Slezska se také rozhodla nabízet vlastní roušky a kompletní výtěžek z jejich prodeje prostřednictvím Charity Ostrava věnoval na podporu mobilního hospice pro seniory v Ostravě - více
FC FASTAV Zlín
Společně se svým hlavním rivalem - klubem ze Slovácka - uspořádal také Fastav virtuální derby, jehož celkový výtěžek přesahující 300 tisíéc korun putoval do nemocnic v Uherském Hradišti a ve Zlíně, která za něj pořídila analyzátor pro mikrobiologickou laboratoř na testování pacientů s podezřením na COVID-19 - více
FC Slovan Liberec
Hráči a členové managementu Slovanu, mládežnické akademie a vedení klubu společně mezi sebou vybrali neuvěřitelnou částku 700 tisíc korun, kterou věnovali liberecké nemocnici na samém začátku krize pro nákup potřebných plicních ventilátorů. K předání došlo ve spolupráci s Nadací Preciosa, která finanční příspěvek dorovnala na celkových 1,2 milionu korun - více
FC Viktoria Plzeň
Viktorka ve spolupráci se svým generálním partnerem, společností Doosan Škoda Power, tisíc jednorázových ústenek a dezinfekční prostředky pro Domov poklidného stáří ve Vejprnicích - více a o pár dní později putovala stejná zásilka od stejných odesílatelů do Domova seniorů Sv. Jiří v Plzni na Doubravce - více Vedení klubu také stvrdilo důležitou spolupráci s Fakultní nemocnicí Plzeň tím, že nemocnici darovalo tisíc ochranných štítů pro lékaře a zdravotnický personál - více
FK Jablonec
Jablonec zprodukoval svůj imaginární zápas proti Liberci ve formě „Derby proti koronaviru“. Na fiktivní utkání se prodávali vstupenky v online prodeji a díky celkovému počtu 3393 prodaných vstupenek mohly zástupci obou klubů předat Krajské nemocnici Liberec po zdanění 268.217 Kč na nákup technologií potřebných pro boj proti koronaviru - více
FK Teplice
Teplický klub se rozhodl uspořádat virtuální zápas s německým týmem FC Borussia Dortmund, s kterým sehrál asi nejvíce atraktivní duel ve své klubové historii. Výtěžek z pomyslného utkání, které bude pro majitele virtuálních vstupenek dostupné ze záznamu, poputuje teplické nemocnici na zakoupení důležitého přístroje pro léčbu nemocných pacientů s COVID-19 - více
MFK Karviná
Kapitán týmu z Karviné Marek Janečka vyzval hned na počátku pandemie fanoušky k zodpovědnému chování a nošení roušek na veřejnosti - více
SK Dynamo České Budějovice
Také klub z jihočeské metropole se připojil k pomoci potřebným a zaměstnanci klubu, kteří mají aktuálně kvůli přerušení sportovní činnosti více času, vozí seniorům a chronicky nemocným nákupy domů tak, aby oni sami nemuseli do obchodů, kde na ně číhá vyšší riziko nákazy - více
SK Sigma Olomouc
Sigma si vybrala svůj asi největší zápas své dosavadní historie proti Realu Madrid a rozhodla se ho svým fanouškům znovu ukázat a přidat jim k tomu i pár benefitů spojených s dlouhodobými oslavami 100 let od založení klubu. Na fiktivní utkání se prodávají vstupenky online až do konce dubna. Výtěžek ze vstupného poputuje do Fakultní nemocnice Olomouc na nákup ochranných pomůcek a všeho potřebného v boji s koronavirem - více
SK Slavia Praha
Fanoušci Slavie byli hned na počátku pandemie vyzváni klubem k nošení roušek, společenské disciplíně a obezřetnosti (více). Posloužila k tomu i jednoduchá foto soutěž - více
Slezský FC Opava
Jako poděkování dobrovolníkům, kteří nasazují vlastní volný čas k šití roušek, zajistil pro ně ze svých zásob opavský klub materiál potřebný pro výrobu ochranných prostředků - více
FC Hradec Králové
Hráči a zaměstnanci klubu se rozhodli podpořit Fakultní nemocnici, diagnostický ústav nebo hradecký Domov U Biřičky částkou 35 tisíc korun, kterou mezi sebou vybrali a vložili na transparentní účet ústavu - více
FK Dukla Praha
Klub dodal zdarma potřebné látky k ušití roušek pro lékaře v Kosmonosích - více
FC Zbrojovka Brno
Zbrojovka si ke svému fiktivnímu utkání vybrala za soupeře Slavii, které otevřela i hostující sektor, aby přilákala finanční příspěvky od fanoušků pražského klubu (více). Pod heslem Zbrojovácká výzva apeloval klub na své příznivce s přáním v boji proti koronaviru znovu vyprodat stadion Za Lužánkami. Do prodeje šly všechny vstupenky s historického utkání v rekordní návštěvou na ligový zápas (44120 diváků) - více. Veškerý výtěžek ze vstupného poputuje do Fakultní nemocnice Brno jako odměna pro všechny zaměstnance, kteří v první linii, bez oddechu a potřebného vybavení čelí zákeřné nemoci. Výzva, která nakonec vydělala pro nemocnici přes 1,2 milionu korun, má i svoji speciální webovou prezentaci - více
FK Viktoria Žižkov
Klub ze Žižkova se rozhodl ve spolupráci se svými partnery dodat energentické nápoje lidem z první linie – zdravotníkům, policistům nebo hasičům. Dodávka nápojů objednaná do kabiny tak zamířila na místa, kde byla nejvíc potřeba - více
SK Líšeň
Hráči Líšně spolu s členy realizačního týmu a podpůrným personálem zakoupili vouchery v místní restauraci a jejich prostřednictvím zajistili obědy sestřičkám ve Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně - více