Cenu Lukáše Přibyla obhájila pražská Sparta
Cenu Lukáše Přibyla obhájila pražská Sparta
Ve složitých podmínkách, kdy na téměř polovinu zápasů nemohly kluby zvát své fanoušky na stadiony, vznikla celá řada zajímavých a kvalitně realizovaných projektů. „Všechny profesionální kluby během uplynulé sezóny výrazně posilovaly v prostoru sociálních sítí, i vzhledem k složité době vznikla spousta video materiálu i originálních komunikačních aktivit s fanoušky. Před koronakrizí se fanoušci na stadionech bavili také díky kvalitnímu programu, který jim kluby napříč ligou uměly nabídnout. Během pandemie nám všem potom rezonovaly samozřejmě projekty na poli CSR s charitativním přesahem. V tomto ohledu byl profesionální fotbal jako celek významným hybatelem komunikace v online prostoru, na coč jsme velmi hrdí,“ ocenil obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný práci profesionálních českých klubů v oblasti práce s fanoušky. „Ve všech oblastech jsme u klubů zaznamenali posun, což nás těší. Díky Ceně Lukáše Přibyla tak můžeme ukázat, že české kluby mají kvalitní pracovníky ve svých marketingových a komunikačních odděleních. Tradiční anketa je oceněním jejich práce, která není tolik viditelná, ale k fotbalu a sportu obecně patří čím dál víc,“ dodal Daniel Hajný.
Kromě práce s fanoušky se hodnotila i souhrnně práce marketingových oddělení a její efekt a výsledky. Na výběru vítěze hlavní kategorie Ceny Lukáše Přibyla se svými hlasy podíleli odborníci z oblasti sportovního marketingu, zástupci samotných klubů a mediálních partnerů LFA. V rámci odborné komise dostali slovo zástupci akademické obce. „Podle mého názoru je na špici stále pražská Sparta. Vpředu jí drží zejména databáze registrovaných fanoušků Sparta ID. Identifikace zákazníků a orientace na ně je světovým trendem a marketingovou hudbou budoucnosti. V případě Sparty však nejde ani tak o progres, jako spíše o logickou kontinuitu již dříve započaté práce,“ uvedl vedoucí katedry managementu sportu na FTVS PhDr. Jan Šíma, Ph.D., který spatřil znatelný progres také u menších klubů. „Jsem příjemně překvapen množstvím aktivit téměř u všech prvoligových fotbalových klubů. Jsem si vědom toho, že marketingová oddělení jsou často personálně i finančně poddimenzována a o to více si jejich práce vážím. Z menších klubů v tomto ohledu mě nejvíce zaujaly aktivity Bohemky, budějovického Dynama, ze druhé ligy pak Dukly a Hradce Králové. Sympatická je jejich snaha o osobní komunikaci a budování úzkých vztahů mezi hráči, vedením a fanoušky klubu,“ doplnil Jan Šíma.
Další člen odborné komise Marek Tesař z agentury Raul zase zařadil na první místo Slavii, která podle něj maximálně využila sportovní formu a významně posílila na sociálních sítích. „Nejvíce mě zaujal seriál Totální sezóna. Slavia přišla s naprostou novinkou na českém trhu a tento profesionální počin se slušným dosahem vedl k ještě dalšímu upevnění loajality fanoušků ke klubu,“ vyzdvihl Marek Tesař.
Obdobně jako v ostatních anketách LFA přidělovali hlasující třem klubům umístění na TOP třech pozicích a hodnotili jejich PR a marketingové aktivity během sezóny 2019/20. V celkovém hlasování nakonec získala nejvíce hlasů Sparta Praha, která tak zopakovala prvenství z minulého roku. V těsném závěsu na druhé příčce skončil odvěký rival z Edenu a na pomyslném podiu doplnil pražské kluby Bohemians Praha 1905.
Kromě hlavní ankety Ceny Lukáše Přibyla se LFA rozhodla dekorovat i kluby, které dokázaly posunout kvalitu své práce na poli marketingu a komunikace v konkrétním prostoru. „Ligová fotbalová asociace se dlouhodobě snaží komunikovat s kluby v této oblasti a poskytovat jim důležitou podporu. Kvalitní práci neodvedly jen kluby velké TOP trojky, ale výrazný progres se povedl i v jiných klubech, a proto jsme chtěli ocenit jejich práci, která se promítla ve vybraných oblastech. Z toho důvodu jsme se letos rozhodli vyhlásit i doprovodné kategorie v těch nejpodstatnějších sférách činnosti marketingových a PR oddělení. Letos bylo opravdu z čeho vybírat,“ poznamenal Štěpán Hanuš ředitel komunikace a PR Ligové fotbalové asociace. Ocenění si vysloužila vždy trojice klubů z FORTUNA:LIGY a po jednom klubu z FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY za zápasový program (Matchday fan experience), digitální marketing a CSR aktivity. V rámci speciální kategorie pak bylo vyznamenáno několik jednorázových projektů, které na hodnotitele zanechaly v průběhu sezóny 2019/20 největší dojem. „Na výběru oceněných v doprovodných anketách jsme úzce spolupracovali s Marketingovou komisí LFA. V úvahu jsme vždy brali především fakt, jak se kluby posunuly v kvalitě a efektivitě v daných oblastech. Také proto se dostalo i na kluby s menšími rozpočty, které si ovšem za progres v uplynulé sezóně cenu zaslouží a věřím, že to bude nejen pro ně malá motivace do další práce v příštím, z pohledu organizace práce neméně složitém, soutěžním ročníku,“ zdůvodnil letošní novinku Štěpán Hanuš.
„V minulé sezoně vytvořily ligové kluby mnoho projektů a kolegové na pozicích marketingu a PR odvedli spoustu záslužné a současně méně viditelné práce. Myslíme si, že je dobré na tyto věci upozorňovat a Cena Lukáše Přibyla k tomu každý rok slouží. Při hodnocení jsem byl osobně příjemně překvapen kvalitou napříč ligou a to i u klubů, které pracují s poměrně nižšími rozpočty a kapacitami v oblasti marketingu a práce s fanoušky. S výběrem oceněných to nebylo jednoduché, ale nakonec panovala shoda napříč Marketingovou komisí a věřím, že jsme vybrali opravdu to nejlepší na poli ligového marketingu," dodal za Marketingovou komisi LFA její předseda Jaromír Hamouz z Viktorie Plzeň.
Konečné pořadí ankety CENA LUKÁŠE PŘIBYLA za sezónu 2019/20
Hlavní anketa CLP:
- AC Sparta Praha 63 bodů
- SK Slavia Praha 52 bodů
- Bohemians Praha 1905 36 bodů
- FC Viktoria Plzeň 32 bodů
- SK Sigma Olomouc 12 bodů
Doprovodná anketa – Match Day Fan Experience (zápasový program) – abecední pořadí:
- FORTUNA:LIGA
- AC Sparta Praha – nové řešení občerstvení na stadionu, rebranding zápasového magazínu, nový vítězný song a celkový koncept zápasového programu
- Bohemians Praha 1905 – řešení sektoru stání jako první v lize, nová klubová vlajka, celková atmosféra při domácích utkáních
- FC Viktoria Plzeň – eSportová zóna a práce s rodinnými návštěvníky zápasů, tématické programy k jednotlivým utkáním, autokino pro permanentkáře
- FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
- FC Hradec Králové – řešení s montovanou tribunou za brankou, nový ticketingový systém, práce s videoprojekcí při utkáních nebo zavedení vratných kelímků
Doprovodná anketa – Digital marketing – abecední pořadí:
- FORTUNA:LIGA
- AC Sparta Praha – rozvoj digitálního ekosystému SpartaID, pravidelný video obsah v nových formátech, přímá komunikace s jednotlivými segmenty fanoušků
- FK Jablonec – velmi dobře promyšlený kvalitní obsah sociálních sítí v efektní grafice a efektivní ztvárnění příběhu Jiřího Vávry
- SK Slavia Praha – skvěle zvládnutá komunikace na sociálních sítích včetně anglického účtu na twitteru
- FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
- FK Dukla Praha – jedinečný obsah sociálních sítí především během koronavirové přestávky, který vrcholil především sérií společné komunikace s Benficou Lisabon.
Doprovodná anketa – CSR projekty a aktivity – abecední pořadí:
- FORTUNA:LIGA
- FC Baník Ostrava – založení Nadace FCB, podpora regionálních organizací, darování krve a velmi široké spektrum dobročinných akcí pro děti a tělesně postižené
- FK Teplice – celkový přístup k CSR problematice a příkladný přístup celého klubu, založení nadačního fondu, podpora dárcovství krve a kostní dřeně a řada dílčích projektů
- SK Dynamo Č. Budějovice – souvislá práce na několika projektech s charitativním přesahem zaměřených především na lokální organizace
- FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
- FC Zbrojovka Brno – několik významných projektů na poli CSR aktivit včetně Zbrojovácké výzvy nebo Bitvy na Moravském poli
Doprovodná anketa – Speciální projekty – abecední pořadí:
- FORTUNA:LIGA
- AC Sparta Praha / SK Slavia Praha – virtuální projekt Derby pomáhá!
- Bohemians Praha 1905 – virtuální zápas proti Dejvickému divadlu
- FC FASTAV Zlín / 1.FC Slovácko – virtuální Derby společně proti koronaviru
- FC Viktoria Plzeň – výstavba klubového pamětního místa pro fanoušky, město i klub Brána Borců
- SK Sigma Olomouc – unikátní realizace oslav výročí 100 let klubu
- SK Slavia Praha – sezónní vizuální kampaň SuperSlavia a jedinečný video seriál Totální sezóna
- FORTUNA:NÁRODNÍ LIGA
- FC Vysočina Jihlava – oslavy historických milníků výročí klubu (110 let fotbalu v Jihlavě a 20 let FC Vysočina) propojené s komunikací na sociálních sítích